banner Instytutu Biologii

Ilona Żeber-Dzikowska

IŻDdr hab. Ilona Żeber-Dzikowska, prof. UJK

UJK w Kielcach
Instytut Pedagogiki, Zakład Pracy Socjalnej
25-029 Kielce, ul. Krakowska 11 lub 25-406 Kielce, Uniwersytecka 7
tel. służbowy: 041 349 6758 lub 041 349 6304
tel. prywatny: 600 109 511
e-mail: ilona.zeber-dzikowska@ujk.edu.pl

Dr hab. Ilona Żeber – Dzikowska, prof. UJK – nauczyciel akademicki, wieloletni nauczyciel biologii w Liceum Ogólnokształcącym. Zajmuje się współczesnymi problemami nauk pedagogicznych, społecznych, biologicznych i środowiskowych, lokalnymi działaniami środowiskowo – edukacyjnymi wśród szerokiego spektrum wiekowego dzieci, młodzieży i dorosłych. Jest autorką wielu prac z zakresu dydaktyki biologii i ochrony środowiska, opublikowanych w czasopismach przedmiotowo – metodycznych: „Edukacja Biologiczna i Środowiskowa”, „Biologia w Szkole”, artykułów w opracowaniach zwartych, oraz artykułów w języku angielskim opublikowanych w różnych ośrodkach uniwersyteckich, artykułów w Zeszytach Naukowych Polskiej Akademii Nauk. Jest współautorką wielu publikacji książkowych. Autorką monografii naukowej wydanej w języku angielskim dotyczącej wykorzystania efektywności zajęć terenowych jako czynnika integrującego treści przyrodnicze w programach szkolnych województwa świętokrzyskiego. Brała czynny udział w wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konferencjach, co zostało udokumentowane w publikacjach. Jest współorganizatorem ogólnopolskich konferencji naukowo – dydaktycznych. Wielokrotnie organizowała konferencje przedmiotowo – metodyczne dla nauczycieli różnych etapów edukacyjnych związanych z priorytetami w nauczaniu – uczeniu się biologii. Opracowuje i aktualizuje programy z zakresu biologii na potrzeby uruchomienia i organizacji studiów podyplomowych dla nauczycieli: „Przyroda w zreformowanej szkole”, „Przyroda w liceum”.

Współautor programu nauczania „Biologia z elementami ścieżek edukacyjnych: ekologicznej i prozdrowotnej dla gimnazjum”. Ukończyła kurs pogłębienia wiedzy fachowej „Nauczanie nauczyciela” zorganizowany przez Hogeschool Amsterdam i IPABO Amsterdam oraz uczestniczyła w kursie profesjonalizacji zawodowej ukierunkowanym na samodzielne prowadzenie zajęć doskonalenia nauczycielskiego, zorganizowanym przez Hogeschool van Amsterdam Faculteit Onderwijs en Opvoeding.

Ponadto została zatwierdzona jako egzaminator okręgowej komisji egzaminacyjnej organizowanej przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną w Łodzi, uzyskując kwalifikacje do przeprowadzania egzaminu maturalnego z biologii (Nowa Matura E-MB „3K”/2001).Przez wiele lat członek Rady Programowej Ogólnopolskiego Czasopisma dla nauczycieli „Biologia w Szkole”. Nominacja do Rady Programowej Redakcji Ogólnopolskiego Czasopisma Kwartalnika dla Nauczycieli pt.: „Edukacja Biologiczna i Środowiskowa”- Innowacje – Inspiracje. Przewodnicząca sekcji ochrony środowiska w Kieleckim Towarzystwie Naukowym, przewodnicząca Sekcji Dydaktyki Biologii Polskiego Towarzystwa Przyrodników im. Kopernika.

Wybrane publikacje naukowe (od 2013 roku):

– Żeber-Dzikowska I.: Integracja wiedzy biologicznej i biologiczno-dydaktycznej studentów w czasie zajęć z dydaktyki biologii. (w): „Problemy szczegółowej dydaktyki biologii w kształceniu nauczycieli biologii i badaniach naukowych” pod red. W. Stawińskiego. WN WSP, Kraków 1999, s. 93 – 101.
– Cichy D., Żeber-Dzikowska I.: Biologia kl. I gimnazjum. Wydawnictwo „Debit” , Bielsko Biała 1999, s. 128.
– Cichy D., Żeber-Dzikowska I.: Zeszyt ćwiczeń – biologia 1. Wydawnictwo „Debit”, Bielsko Biała 1999, s. 80.
– Żeber – Dzikowska I., Rabczyńska R.: Aktivizirajući metodi u radu nastavnika-izabrani predlozi. Metody aktywizujące w pracy nauczyciela – wybrane propozycje. Tłumaczenie na język serbski. Centar Polonijus – Pegaz, Srbija i Crna Gora. Švjentokšiski centar Fundacije za razvoj lokalne demokratije. Kjelce 2005, s. 59.
– Żeber – Dzikowska I.: Szkoła środowiskowa inicjatorem i organizatorem systemu wychowania w określonej społeczności lokalnej. Problemy ekologii nr 6/66, 2007 s. 294 – 299.
– Żeber – Dzikowska I., Bartoszczyk J.: Znaczenie nauczania biologii w kształtowaniu osobowości ucznia. Wyd. Akademia Świętokrzyska, Kielce 2007, s. 183.
– Żeber – Dzikowska I.: The role of school and teachers in the concepts initiation related to the environmental education. Federal Agency of Education. Herzen State Pedagogical University of Russia Pedagogical Methodology Union Teaching methods council 540100 natural sciences Commission on geology. Herzen geology and geoecology department. Geology, geoecology and evolutionary geography.IX, St. Petersburg, Russia 2009, s.273 – 277.
– Żeber – Dzikowska I.: Using the effectiveness of field activities as the factor that integrates the biology and natural science contents in the syllabuses of Świętokrzyskie Region. Monografia naukowa wydana w języku angielskim. Wyd. Uniwersytet Humanistyczno – Przyrodniczy Jana Kochanowskiego w Kielcach; Kielce; 2010, s. 259.
– Żeber – Dzikowska I.: Ekoedukacja młodzieży gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej w Polsce. Monitoring Środowiska Przyrodniczego; Kieleckie Towarzystwo Naukowe, Katedra Ochrony i Kształtowania Środowiska Uniwersytetu Humanistyczno – Przyrodniczego Jana Kochanowskiego w Kielcach; 2010; Vol. 11; s. 91 – 95.

Współczesne kształcenie i doskonalenie zawodowe nauczycieli
przedmiotów przyrodniczych na obszarach wiejskich
i miejskich (monografia) – pobierz (pdf)zdjęcie Monografii

Sylwetki polskich dydaktyków i nauczycieli
biologii – pobierz (pdf)